Місія та функції
Державна екологічна інспекція України
(Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого
спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра
екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення
державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного
середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних
ресурсів.
Основними завданнями Держекоінспекції є:
1) реалізація державної політики із
здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього
природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони
природних ресурсів;
2) здійснення у межах
повноважень, передбачених законом, державного нагляду (контролю) за додержанням
вимог законодавства, зокрема, щодо:
екологічної та
радіаційної безпеки;
охорони і використання
територій та об’єктів природно-заповідного фонду;
охорони, захисту,
використання і відтворення лісів;
збереження, відтворення
і невиснажливого використання біологічного та ландшафтного різноманіття;
раціонального
використання, відтворення і охорони об’єктів тваринного та рослинного світу;
ведення мисливського
господарства та здійснення полювання;
охорони, раціонального
використання та відтворення вод і відтворення водних ресурсів;
формування, збереження і
використання екологічної мережі;
стану навколишнього
природного середовища;
поводження з відходами,
небезпечними хімічними речовинами, пестицидами та агрохімікатами;
здійснення заходів
біологічної і генетичної безпеки стосовно біологічних об’єктів природного
середовища під час створення, дослідження та практичного використання генетично
модифікованих організмів у відкритій системі;
3) внесення на розгляд
Міністра екології та природних ресурсів пропозицій щодо забезпечення формування
державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища,
раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Напрями діяльності:
Держекоінспекція відповідно до покладених завдань:
1) узагальнює практику застосування
законодавства з питань, що належать до її компетенції, розробляє пропозиції
щодо вдосконалення законодавчих актів, актів Президента України та Кабінету
Міністрів України, нормативно-правових актів міністерств та в установленому
порядку подає їх Міністрові екології та природних ресурсів;
2) здійснює державний
нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх
територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами
місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень
органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно
від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та
особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог
законодавства:
а) про екологічну та
радіаційну безпеку, зокрема:
щодо виконання вимог
висновків державної екологічної експертизи;
у пунктах пропуску через
державний кордон і в зонах митного контролю на митній території України під час
імпорту, експорту та транзиту товарів і транспортних засобів;
під час здійснення
операцій з металобрухтом;
під час провадження
видів діяльності, що становлять підвищену екологічну небезпеку;
під час провадження
діяльності на об’єктах, що становлять підвищену екологічну небезпеку;
б) про охорону земель,
надр, зокрема щодо:
консервації деградованих
і малопродуктивних земель;
збереження
водно-болотних угідь;
виконання екологічних
вимог під час надання у власність і користування, зокрема в оренду, земельних
ділянок;
здійснення заходів із
запобігання забрудненню земель хімічними і радіоактивними речовинами,
відходами, стічними водами;
додержання режиму
використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного
призначення, а також територій, що підлягають особливій охороні;
додержання екологічних
нормативів з питань використання та охорони земель;
ведення будівельних,
днопоглиблювальних робіт, видобування піску і гравію, прокладення кабелів,
трубопроводів та інших комунікацій на землях водного фонду;
установлення та
використання водоохоронних зон і прибережних захисних смуг, а також додержання
режиму використання їх територій;
в) про охорону, раціональне
використання вод та відтворення водних ресурсів, зокрема щодо:
виконання державних
цільових, міждержавних та регіональних програм використання і охорони вод,
відтворення водних ресурсів;
наявності та додержання
умов дозволів, установлених нормативів гранично допустимого скидання
забруднюючих речовин, лімітів забору і використання води та скидання
забруднюючих речовин;
права державної
власності на води;
ведення
водокористувачами обліку забору та використання вод, здійснення контролю за
якістю і кількістю скинутих у водні об’єкти зворотних вод і забруднюючих
речовин та за якістю води водних об’єктів у контрольних створах, а також
подання відповідним органам звітів;
дотримання встановленого
режиму господарської діяльності у зонах санітарної охорони джерел питного та
господарсько-побутового водопостачання, водоохоронних зонах, прибережних
захисних смугах, смугах відведення та берегових смугах водних шляхів, очисних
та інших водогосподарських споруд і технічних пристроїв;
здійснення
водокористувачами заходів із запобігання забрудненню водних об’єктів стічними
(дощовими, сніговими) водами, що відводяться з їх території;
здійснення заходів з
економного використання водних ресурсів;
використання води
(водних об’єктів) відповідно до цілей та умов їх надання водокористувачам;
здійснення погоджених у
встановленому порядку технологічних, лісомеліоративних, гідротехнічних та інших
заходів щодо охорони вод від вичерпання, поліпшення їх стану, а також
припинення скидання забруднених зворотних вод (стічні, шахтні, кар’єрні,
дренажні води), баластних та лляльних вод;
проведення робіт,
пов’язаних із ліквідацією наслідків аварій, які можуть спричинити погіршення
якості води;
дотримання екологічних
вимог під час проектування, розміщення, будівництва нових і реконструкції діючих
підприємств, споруд та інших об’єктів;
здійснення заходів,
пов’язаних із запобіганням шкідливій дії води і ліквідацією її наслідків;
дотримання регламентів
скидання промислових забруднених стічних чи шахтних, кар’єрних, рудникових вод
з накопичувачів, норм і правил експлуатації технологічних водойм
(ставки-охолоджувачі теплових і атомних станцій, рибоводні ставки,
ставки-відстійники та інші);
використання,
відтворення і охорони морського середовища і природних ресурсів внутрішніх
морських вод, територіального моря, виключної (морської) економічної зони
України та континентального шельфу України, додержання норм екологічної
безпеки;
проведення
навантажувально-розвантажувальних операцій у портах, портових пунктах та на
рейдах;
дотримання суднами,
кораблями міжнародних конвенцій, договорів та вимог природоохоронного
законодавства України з питань запобігання забрудненню морського середовища;
г) про охорону
атмосферного повітря, зокрема щодо:
виконання
загальнодержавних, галузевих або регіональних природоохоронних програм;
наявності та додержання
умов дозволів на викиди забруднюючих речовин;
забезпечення
безперебійної ефективної роботи і підтримання у справному стані споруд,
устаткування та апаратури для очищення викидів забруднюючих речовин;
додержання нормативів у
галузі охорони атмосферного повітря;
додержання екологічних
показників нафтопродуктів (бензину автомобільного та дизельного палива), які
реалізуються шляхом оптової та роздрібної торгівлі суб’єктами господарювання;
порядку провадження
діяльності, спрямованої на штучні зміни стану атмосфери і атмосферних явищ у
господарських цілях;
надання своєчасної,
повної та достовірної інформації про стан атмосферного повітря, визначення
видів і обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря;
ґ) про охорону, захист,
використання та відтворення лісів, зокрема щодо:
пошкодження дерев і
чагарників, знищення або пошкодження лісових культур, сіянців або саджанців у
лісових розплідниках і на плантаціях, природного підросту та самосіву на
землях, призначених під відновлення лісу, законності вирубування;
повноти та законності
здійснених заходів щодо відтворення лісів, зокрема цінними та рідкісними
породами дерев, породами, притаманними відповідному регіону, та повноти заходів
з догляду за лісовими культурами на землях, призначених під відновлення лісу;
раціонального та
невиснажливого використання лісових ресурсів;
добування продуктів лісу
та використання лісових ресурсів;
здійснення комплексу
необхідних заходів захисту для забезпечення охорони лісів від пожеж, незаконних
рубок, шкідників і хвороб, пошкодження внаслідок антропогенного та іншого
шкідливого впливу, застосування пестицидів і агрохімікатів у лісовому
господарстві та лісах;
використання
полезахисних лісосмуг, водоохоронних і захисних лісових насаджень;
заготівлі деревини в
порядку рубок головного користування та здійснення лісогосподарських заходів;
експлуатації нових і
реконструйованих підприємств, цехів, агрегатів, транспортних шляхів,
магістральних трубопроводів, комунальних та інших об’єктів, не забезпечених
обладнанням, що запобігає шкідливому впливу на стан і відтворення лісів;
збереження корисної для
лісу фауни;
д) про раціональне
використання, відтворення і охорону об’єктів тваринного світу, зокрема щодо:
регулювання чисельності
диких тварин;
використання і
відтворення рідкісних та таких, що перебувають під загрозою зникнення, видів
тварин, занесених до Червоної книги України;
утримання та розведення
диких тварин, які перебувають у стані неволі або в напіввільних умовах;
наявності документів, що
підтверджують законність набуття диких тварин, у тому числі тих, що занесені до
Червоної книги України;
наявності дозвільних
документів на утримання та розведення диких тварин;
охорони середовища
перебування, шляхів міграції, переселення, акліматизації і схрещування диких
тварин;
ввезення в Україну і
вивезення за її межі об’єктів тваринного світу та знарядь їх добування;
захисту диких тварин від
жорстокого поводження;
законності набуття у
приватну власність об’єктів тваринного світу;
е) про охорону,
використання і відтворення риби та інших водних живих ресурсів;
є) щодо наявності
дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів,
дотримання їх умов;
ж) про охорону,
утримання і використання зелених насаджень;
з) про використання,
охорону і відтворення об’єктів рослинного світу;
и) щодо дотримання
правил створення, поповнення, зберігання, використання та державного обліку
зоологічних, ботанічних колекцій і торгівлі ними;
і) з питань дотримання
положень Конвенції про міжнародну торгівлю
видами дикої фауни і флори, що перебувають під загрозою зникнення (CITES);
ї) під час ведення мисливського
господарства та здійснення полювання;
й) про збереження
об’єктів рослинного та тваринного світу, занесених до Червоної та Зеленої книг
України, формування, збереження і використання екологічної мережі;
к) про охорону і
використання територій та об’єктів природно-заповідного фонду, зокрема щодо:
додержання режиму
територій та об’єктів природно-заповідного фонду;
наявності лімітів і
дозволів на спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та
об’єктів природно-заповідного фонду та дотримання їх обсягів, відтворення
природних ресурсів на території природно-заповідного фонду;
л) з питань поводження з
відходами, зокрема щодо:
дотримання вимог
документів дозвільного характеру на здійснення операцій у сфері поводження з
відходами;
складення і ведення
реєстру об’єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, реєстру місць
видалення відходів;
перевезення небезпечних
відходів територією України та транскордонних перевезень відходів;
збирання, перевезення,
зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення, захоронення
відходів (у тому числі недопущення змішування та захоронення відходів, які
можуть бути утилізовані);
ведення первинного
обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються,
перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та
видаляються, подання відповідної статистичної звітності в установленому порядку
та паспортизації таких відходів;
дотримання вимог
нормативно-технічної та технологічної документації, погодженої в установленому
порядку, під час виробництва продукції (крім дослідних зразків) з відходів чи з
їх використанням;
дотримання правил і
режиму експлуатації установок, виробництв з оброблення та утилізації відходів;
дотримання вимог
екологічної безпеки під час транспортування, зберігання, використання,
знешкодження та захоронення хімічних засобів захисту рослин, мінеральних
добрив, токсичних речовин і відходів;
своєчасного та повного
здійснення заходів із захисту земель від засмічення та забруднення відходами;
м) у сфері хімічних
джерел струму в частині забезпечення екологічної безпеки виробництва хімічних
джерел струму та утилізації відпрацьованих хімічних джерел струму, ведення
обліку обсягів накопичення відпрацьованих хімічних джерел струму та передачі їх
для утилізації;
н) щодо дотримання вимог
реєстрації в суднових документах операцій із шкідливими речовинами та сумішами,
баластними та лляльними водами;
о) щодо дотримання
заходів біологічної і генетичної безпеки стосовно біологічних об’єктів
природного середовища під час створення, дослідження та практичного
використання генетично модифікованих організмів у відкритій системі;
3) проводить перевірки
(у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного
контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення
державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать
до її компетенції, надає обов’язкові до виконання приписи щодо усунення
виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням і
здійснює лабораторні вимірювання (випробування);
3-1) здійснює державний
ринковий нагляд у межах сфери своєї відповідальності;
{Пункт 4 доповнено
підпунктом 3-1 згідно з Постановою КМ № 143 від 28.02.2018}
4) надає центральним і
місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування приписи
щодо зупинення дії чи анулювання в установленому законодавством порядку
дозволів, ліцензій, сертифікатів, висновків, рішень, лімітів, квот, погоджень,
свідоцтв на спеціальне використання природних ресурсів, викиди і скиди
забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище, поводження з
небезпечними хімічними речовинами, транскордонне переміщення об’єктів
рослинного і тваринного світу (у тому числі водних живих ресурсів), а також
щодо встановлення нормативів допустимих рівнів шкідливого впливу на стан
навколишнього природного середовища;
вносить до відповідного
органу ліцензування подання про позбавлення ліцензіата права на провадження
виду господарської діяльності;
5) звертається до суду
із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності підприємств і об’єктів
незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація
здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного
середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням
нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів
і лімітів скидів забруднюючих речовин;
6) вносить у
встановленому порядку центральним органам виконавчої влади, їх територіальним
органам, місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування
вимоги щодо приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень
з питань, що належать до компетенції Держекоінспекції;
7) складає протоколи про
адміністративні правопорушення та розглядає справи про адміністративні
правопорушення, накладає адміністративні стягнення у випадках, передбачених
законом;
8) пред’являє претензії
про відшкодування шкоди, збитків і втрат, заподіяних державі внаслідок
порушення законодавства з питань, що належать до її компетенції, та розраховує
їх розмір, звертається до суду з відповідними позовами;
9) вживає в
установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступає
позивачем та відповідачем у судах;
10) вживає відповідно до
закону заходів щодо припинення самовільного користування надрами та забудови
площ залягань корисних копалин з порушенням установленого порядку;
11) здійснює екологічний
та радіологічний контроль товарів і транспортних засобів, у тому числі товарів
(предметів) гуманітарної допомоги, у пунктах пропуску через державний кордон,
на митній території України;
12) здійснює розгляд
звернень громадян з питань, пов’язаних із діяльністю Держекоінспекції, її
територіальних органів, підприємств, установ та організацій, що належать до
сфери її управління;
13) розробляє та бере
участь у розробленні проектів законів України, актів Президента України,
Кабінету Міністрів України та інших актів законодавства з питань, що належать
до її компетенції;
14) організовує
науково-технічну, інвестиційну, інформаційну, видавничу діяльність;
15) здійснює міжнародне
співробітництво, забезпечує виконання зобов’язань, узятих за міжнародними
договорами України, з питань, що належать до її компетенції, бере участь у
підготовці міжнародних договорів України та відповідно до законодавства укладає
міжнародні договори України міжвідомчого характеру;
16) забезпечує
інформування громадськості про реалізацію державної політики з питань, що
належать до компетенції Держекоінспекції;
17) бере участь у
формуванні державного замовлення на підготовку фахівців у відповідній сфері;
18) здійснює функції з
управління об’єктами державної власності, що належать до сфери її управління;
19) здійснює інші
повноваження, визначені законом.
Повноваження:
Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені
в установленому порядку територіальні органи.
Держекоінспекція для виконання покладених
на неї завдань має право:
1) залучати в
установленому порядку до виконання окремих робіт, участі у вивченні окремих
питань вчених і фахівців, працівників центральних і місцевих органів виконавчої
влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій
(за погодженням з їх керівниками);
2) залучати працівників
правоохоронних органів до здійснення заходів з державного нагляду (контролю) з
питань, що належать до її компетенції;
3) одержувати безоплатно
від центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого
самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності
та їх посадових осіб, а також громадян та їх об’єднань інформацію, документи і
матеріали, необхідні для виконання покладених на неї завдань;
4) скликати наради,
утворювати комісії, робочі та експертні групи проводити відповідно до
законодавства наукові конференції, семінари з питань, що належать до її
компетенції;
5) користуватися
безоплатно інформаційними базами даних державних органів, державною системою
урядового зв’язку та іншими технічними засобами;
6) зупиняти транспортні
(в тому числі плавучі) засоби та проводити їх огляд, огляд знарядь добування
об’єктів рослинного та тваринного світу (в тому числі риби та інших водних
живих ресурсів) у місцях їх добування, зберігання, перероблення та реалізації;
7) вилучати в
установленому порядку в осіб знаряддя добування об’єктів тваринного світу (в
тому числі водних живих ресурсів), транспортні (в тому числі плавучі) засоби,
обладнання та предмети, що є знаряддям добування об’єктів тваринного світу (в
тому числі риби та інших водних живих ресурсів), незаконно добуті природні
ресурси і продукцію, що з них вироблена, а також відповідні документи
(ліцензії, дозволи тощо);
8) здійснювати
відповідно до закону фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку, зокрема з
літальних апаратів та із застосуванням космічних технологій, як допоміжний
засіб для запобігання та розкриття порушень законодавства, здійснення нагляду
(контролю) за додержанням якого належить до повноважень Держекоінспекції;
9) здійснювати відбір
проб та інструментально-лабораторні вимірювання показників складу та
властивостей викидів стаціонарних джерел забруднення атмосферного повітря, вод
лляльних, баластних, зворотних, поверхневих, морських, вимірювання показників
складу та властивостей підземних вод у пробах із спостережувальних свердловин
на об’єктах, що обстежуються; вимірювання показників складу та властивостей
викидів пересувних джерел забруднення атмосферного повітря та екологічних
показників нафтопродуктів (бензину автомобільного і дизельного палива), які
реалізуються шляхом оптової та роздрібної торгівлі суб’єктами господарювання;
10) проводити перевірку
стану організації та здійснення виробничого контролю за дотриманням суб’єктами
господарювання нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин, за
здійсненням інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів
забруднюючих речовин із стаціонарних і пересувних джерел та ефективності роботи
газоочисних установок, за дотриманням установлених нормативів гранично
допустимого скидання забруднюючих речовин, за якістю і кількістю скинутих у
водні об’єкти зворотних вод і забруднюючих речовин та за якістю води об’єктів у
контрольних створах і перевірку дотримання правил визначення якості вод;
11) проводити
лабораторний аналіз стану забруднення земель, у тому числі радіоактивний, у зонах
безпосереднього впливу викидів і скидів підприємствами забруднюючих речовин, а
також у разі виникнення аварій та надзвичайних ситуацій;
12) викликати громадян
та посадових осіб органів державної влади, інших державних органів, органів
місцевого самоврядування для одержання усних та письмових пояснень у зв’язку з
порушенням ними вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції;
13) здійснювати
збирання, обробку та проводити аналіз інформації щодо дотримання вимог
законодавства з питань, що належать до її компетенції;
14) безперешкодно
обстежувати в установленому законодавством порядку підприємства, установи та
організації під час здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням
вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища,
охорони земель, надр;
15) доставляти осіб, які
вчинили порушення вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції,
до правоохоронних органів, органів Держприкордонслужби або виконавчих органів
сільських, селищних, міських рад, якщо особу порушника неможливо встановити на
місці вчинення правопорушення;
16) передавати
правоохоронним органам матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки
кримінального правопорушення.