Збитки за завдану довкіллю шкоду внаслідок аварії танкера Delfi розраховувались згідно з таксами, затвердженими ще 1995 року і відтоді незмінними. Про це на своїй сторінці у Facebook повідомив голова Державної екологічної інспекції України Андрій Мальований.
«Що треба зробити, аби порушники платили справедливе відшкодування за завдані збитки? Аварія танкера Delfi та ліквідація її наслідків продемонструвала, якою недосконалою є система нарахування збитків за завдану природі шкоду. Наразі власнику нараховано лише 16 тис. доларів. І це не якийсь злий умисел, а наслідки небажання міняти застарілу методику. Все тому, що діють такси – розмір шкоди для довкілля за певну одиницю виміру речовини, які затверджували аж в 1995 році! І з того часу не переглядалися! З того часу змінилось все: мінімальна зарплатня, курс долара, вартість очищення моря від нафтопродуктів. Однак такси залишились ті самі. У випадку з нафтопродуктами – за кілограм скинутої речовини це 329 доларів. Тобто так зване відшкодування навіть не покриє витрати на відновлення екосистеми!», - обурився Андрій Мальований.
Сьогодні вкрай важливим є збільшення розмірів такс за всіма видами порушень природоохоронного законодавства.
«Вся ця кричуща історія з Delfi свідчення тому, що такси (причому, не тільки за забруднення моря) треба змінювати. Низькі «розцінки» сьогодні існують і за вирубку лісу (42 гривні за дерево, діаметром до 10 сантиметрів), і за незаконне рибальство (наприклад, за вилов однієї акули катран браконьєр заплатить всього 119 гривень). Треба комплексно переглядати ці норми і розробляти нові, які б відповідали нинішнім реаліям», - зазначив Андрій Мальований.
Крім того, нарахуванню невідповідних порушенню збитків пов’язано і з низькою заробітною платою інспекторів, що спричиняє невиконання ними своїх повноважень.
«А ще треба негайно підвищувати зарплату інспекторам ДЕІ та суворо вимагати від них виконання своїх посадових обов’язків. Бо вийшло так, що за минулого керівництва нині вже ліквідована інспекція Кримсько-Чорноморського округу просто «забула» після аварії скласти протокол на власника Delfi. А за 2 місяці сплив термін давності, за яким його взагалі можна складати. І сталося так, що порушник «вийшов сухим з води». Тому з першого дня на посаді голови Держекоінспекції я стукаю у всі владні двері та вимагаю збільшення видатків на зарплатний фонд, фінансування цифрового розвитку ДЕІ та створення потужної системи контролю за кожним посадовцем. Дещо в цьому напрямку вже зроблено, але треба ще докласти багато зусиль, аби створений нами план трансформації Інспекції запрацював на повну силу!», - додав Андрій Мальований. |