Голова Держекоінспекції Андрій Мальований наголосив на негативному впливі транспорту на довкілля внаслідок використання неякісного пального.
Про це він заявив під час презентації «Автомобіль: їздити не можна утилізувати». Організаторами заходу виступили Федерація роботодавців автомобільної галузі, Комітет Верховної Ради з питань екологічної політики та природокористування та Українська Асоціація Учасників Ринку Електромобілів.
«Держекоінспекція, розпочавши цьогоріч лабораторний контроль за якістю продукції на АЗС, постійно виявляє невідповідність пального технічному регламенту. Така паливно-мастильна продукція сприяє збільшенню викидів у повітря, поглиблюючи кліматичні зміни», - зауважив Андрій Мальований.
Однак негативний вплив авто не обмежується лише часом його експлуатації.
«Потрапляючи на сміттєзвалища вживані автомобілі спричиняють забруднення ґрунту свинцем, іржею, відпрацьованими мастилами. В Україні лише 5% автовласників віддають свої автівки на утилізацію. Протягом 2020 року утилізовано лише 13 тисяч авто. Решта забруднює довкілля на звалищах», - додав Андрій Мальований.
За словами посадовця, відсутність розгалуженої мережі центрів для здачі та знешкодження старих авто, необхідність доплачувати за знищення машини не стимулюють водіїв утилізувати вживані авто згідно з вимогами законодавства. Відповідно такий бізнес і не є високоприбутковим.
Голова ДЕІ підкреслив, що для розв’язання проблеми не потрібно вигадувати нові рішення. Європейський Союз давно застосовує апробовані механізми для стимулювання утилізації відпрацьованих авто. Серед них:
- доплати автовласникам при купівлі нового авто після належної утилізації старого;
- стягнення утилізаційного збору після закінчення експлуатації автівки;
- високі штрафи для тих, хто порушує норми утилізації авто;
- розширена відповідальність виробника автомобілів, який має попіклуватися про подальше знешкодження відпрацьованого товару.
«В Україні важливим кроком до налагодження системи поводження з відходами відповідно до європейських вимог є ухвалення законопроекту №2207-1д, який вже прийняли в першому читанні. Серед іншого, передбачена розширена відповідальність виробника за вживані авто та шини», - додав Андрій Мальований.