До Держекоінспекції, у телефонному режимі, надходять
численні звернення щодо питань використання земель запасу, які перебувають у
комунальній власності, для різних потреб, і які виникають при здійсненні
заходів державного нагляду (контролю) органів місцевого самоврядування. Узагальнивши
перелік питань Держекоінспекція надає наступні роз’яснення.
Відповідно до Закону України «Про внесення змін до
деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та
комунальної власності» № 5245-VІ від 06.09.2012 (із змінами) (далі – Закон) визначено
наступне.
Відповідно до розділу ІІ Прикінцеві та перехідні
положення Закону вказано, що з дня набрання чинності цим Законом (з
01.01.2013):
землями комунальної власності
відповідних територіальних громад вважаються:
а) земельні ділянки:
на яких розташовані будівлі, споруди, інші об’єкти
нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади;
які перебувають у постійному користуванні органів
місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій;
б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених
у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу (пункт 3).
У державній власності залишаються:
а) розташовані в межах населених пунктів земельні
ділянки:
на яких розташовані будівлі, споруди, інші об’єкти
нерухомого майна державної власності;
які перебувають у постійному користуванні органів
державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної
академії наук України, державних галузевих академій наук;
які належать до земель оборони;
б) земельні ділянки, що використовуються Чорноморським
флотом Російської Федерації на території України на підставі міжнародних
договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України;
в) землі зон відчуження та безумовного (обов’язкового)
відселення, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської
катастрофи;
г) усі інші землі, розташовані за межами населених
пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок,
зазначених у підпункті "а" пункту 3 цього розділу, а також земель,
які відповідно до закону віднесені до комунальної власності (пункт 4).
Державна реєстрація права держави чи територіальної
громади на земельні ділянки, зазначені у пунктах 3 і 4 цього розділу,
здійснюється на підставі заяви органів, які згідно із статтею 122 Земельного
кодексу України передають земельні ділянки у власність або у користування, до
якої додається витяг з Державного земельного кадастру про відповідну земельну
ділянку (пункт 5).
У разі якщо відомості про земельні ділянки, зазначені
у пунктах 3 і 4 цього розділу, не внесені до Державного реєстру земель, надання
дозволу на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для державної
реєстрації таких земельних ділянок, та її затвердження здійснюються відповідною
сільською, селищною, міською радою (пункт 6).
З дня набрання чинності цим Законом землі державної та
комунальної власності в Україні вважаються розмежованими (пункт 7).
У разі якщо межі сіл, селищ, міст не встановлені
відповідно до вимог статей 174, 175 та 176 Земельного кодексу України,
визначення меж земель державної та комунальної власності здійснюється з
урахуванням меж населених пунктів, зазначених у Державному земельному кадастрі
(пункт 8).
Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки державної та комунальної власності, зазначених у пунктах 3 і 4 цього розділу, здійснюється в порядку, встановленому законом (пункт 9).
Зазначеним законом (пункт 13) зобов’язано органи
місцевого самоврядування протягом року з дня опублікування цього Закону:
забезпечити оформлення комунальними підприємствами,
установами, організаціями права постійного користування земельними ділянками,
які використовують земельні ділянки комунальної власності без документів, що
посвідчують право користування ними;
забезпечити визначення будівель, споруд, інших
об’єктів нерухомого майна комунальної власності, право власності на які не
зареєстровано, та забезпечити здійснення державної реєстрації такого права.
Статтею 12 Земельного кодексу
України (далі – Кодекс) визначено, що до повноважень сільських, селищних,
міських рад у галузі земельних відносин належить:
а) розпорядження землями комунальної власності,
територіальних громад;
б) передача земельних ділянок комунальної власності у
власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу;
в) надання земельних ділянок у користування із земель
комунальної власності відповідно до цього Кодексу;
г) вилучення земельних ділянок комунальної власності
із постійного користування відповідно до цього Кодексу;
ґ) викуп земельних ділянок приватної власності для
суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст.
Відповідно до частини другої статті 78 Кодексу, право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
Згідно із частиною другою статті 79 Кодексу право власності на земельну ділянку поширюється в її межах на поверхневий (ґрунтовий) шар, а також на водні об'єкти, ліси і багаторічні насадження, які на ній знаходяться, якщо інше не встановлено законом та не порушує прав інших осіб.
Частиною третьої цієї статті Кодексу право власності на земельну ділянку розповсюджується на простір, що знаходиться над та під поверхнею ділянки на висоту і на глибину, необхідні для зведення житлових, виробничих та інших будівель і споруд.
Статтею 791 Кодексу визначено, шо формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Формування земельних ділянок здійснюється:
у порядку відведення земельних ділянок із земель
державної та комунальної власності;
шляхом визначення меж земельних
ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо
впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо
впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо
приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств,
установ та організацій.
Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.
Земельна ділянка вважається сформованою з моменту
присвоєння їй кадастрового номера.
Формування земельних ділянок (крім випадків,
визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами
землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої
земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка
стала підставою для її формування.
Враховуючи вищевикладене, органи місцевого
самоврядування (сільські, селищні, міські ради) є розпорядниками земель, в
межах наданих їм повноважень, і не є власниками, користувачами земель не наданих у власність
або користування (землі запасу), а тому - не уповноважені здійснювати будь-яку
виробничу діяльність на таких землях (видобування корисних копалин, здійснення
будівництва та ін.).