Останнім
часом у засобах масової інформації висловлюються
нарікання на участь у перевірках морських портів державних інспекторів з
охорони навколишнього природного середовища України, через начебто погіршення іміджу
України як морської держави.
При
цьому, державні інспектори з охорони навколишнього природного середовища
Кримсько-Чорноморського округу діють у межах чинного законодавства. Так,
відповідно до статті 15-2 Водного кодексу України, до компетенції центрального
органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного
нагляду (контролю) у сфері охорони і раціонального використання вод та
відтворення водних ресурсів, у галузі управління і контролю за використанням і
охороною вод та відтворенням водних ресурсів належить:
1)
здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства про
охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів;
Пункт
«и» статті 20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного
середовища» визначає, що до компетенції
центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із
здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього
природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони
природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища
належить: в тому числі, виконання відбору проб та інструментально-лабораторні
вимірювання показників складу та властивостей викидів стаціонарних джерел
забруднення атмосферного повітря, вод лляльних, баластних (крім ізольованого
баласту), зворотних, поверхневих, морських.
Довідку
щодо нормативних підстав здійснення державного контролю за забрудненнями
морських акваторій у портах можна прочитати тут (https://www.dei.gov.ua/posts/488)
Державна
екологічна інспекція Кримсько-Чорноморського округу продовжує регулярно
фіксувати порушення вимог природоохоронного законодавства.
Так, за 5 місяців 2019 року у морських
портах Одеської, Миколаївської та Херсонської областей перебувало 4808 суден, з
них Інспекція Кримсько-Чорноморського округу зафіксувала видимі сліди скиду
забруднюючих речовин біля 128 суден, що становить 2,66% від загальної кількості
судозаходів. З них підтверджено забруднення навколишнього середовища внаслідок
скиду із 25 суден, що у відсотковому співвідношенні становить 0,51% від усіх судозаходів.
Спроба
окремих бізнес-структур дискредитувати Державну екологічну інспекцію
Кримсько-Чорноморського округу у ЗМІ та намагання заблокувати її роботу у
портах, свідчить про бажання уникнути відповідальності за правопорушення вимог природоохоронного
законодавства за забруднення морського середовища.
Водночас відсутність конструктивних рішень органів виконавчої влади призводить до забруднення морського середовища. Державна екологічна інспекція України, як центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, наполягає на необхідності безапеляційного дотримання усіх екологічних нормативів усіма учасниками процесу, як капітанами портів так і судновласниками й капітанами суден, а також можливості здійснення перевірок державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища з метою виявлення забруднень морського середовища.